چرا دندان ها آسیب می بینند؟

تمام آسیب دیدگی های دندان ها، شامل پوسیدگی دندان در سطوح متفاوت است. به طور دائم روی سطح دندان ها، باکتری ای به نام باکتری پلاک تشکیل می شود. در صورت رعایت نکردن برخی نکات، این باکتری شروع به ترشح اسید می کند. اسید ترشح شده، می تواند به راحتی دندان ها، بافت لثه ها و ریشه ها را دچار آسیب و خوردگی کند.

در این بخش به توضیح در مورد مواردی که موجب پوسیدگی دندان می شود، خواهیم پرداخت:

·    رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: در طول روز حداقل دو بار باید دندان های خود را بشویید. فاصله میان دندان ها، بهترین مکان برای تجمع مواد غذایی است. استفاده از خلال یا نخ دندان را در روتین مراقبت از دندان های خود داشته باشید.

·    مصرف دخانیات و الکل: سیگار کشیدن و خوردن مشروبات الکلی، شما را روز به روز به از دست دادن دندان هایتان نزدیک تر می کند.

·    نخوردن آب کافی در طول روز: بزاق دهان یکی از عواملی است که، اسید پلاک را خنثی می کند بنابراین خشکی دهان موجب پوسیدگی دندان ها خواهد بود.

·    مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به روش صحیح و اصولی: گاهی اوقات با مسواک زدن اشتباه، نه تنها به سلامت دندان های خود کمک نمی کنید، بلکه موجب آسیب دیدگی هر چه بیشتر آن ها و لثه های خود خواهید شد.

 

انجام لمینت برای درمان دندان های از دست رفته

لمینت یا ونیر دندان، یکی از پرطرفدار ترین روش های زیبایی دندان در سال های اخیر است. در این روش روکشی بسیار نازک و طبیعی برای دندان های هر شخص ساخته می شود تا نواقصی دندان ها را بپوشاند. نواقصی مثل: زرد شدن، کوتاه و بلند بودن، عقب و جلو بودن و فاصله زیاد میان دندان ها را به راحتی از چهره شما حذف خواهد کرد.

لمینت دندان با متریال متفاوت از جنس سرامیک یا رزین، انجام خواهد شد که هزینه لمینت دندان بسیار اهمیت دارد. کامپوزیت نیز روشی از لمینت است که به علت هزینه کمتر، دوره نقاهت کوتاه تر، عدم نیاز به تراشیدن دندان مورد اقبال بیشتری قرار گرفته است. البته همه افراد نمی توانند از این روش بهره مند شوند، افرادی با مشخصات زیر در انجام لمینت دچار مشکل خواهند شد.

-    اگر مینای دندان شما، نازک است و استحکام کافی را ندارد، لمینت می تواند دندان شما را ضعیف تر و شکننده تر کند.

-    در صورتی که دچار اختلال دندان قروچه یا جویدن ناخن هستید، پیش از لمینت باید این عادت ها را ترک کنید.

-    چنانچه دندان های شما انحراف و زاویه شدید داشته باشند، قبل از انجام لمینت نیاز به استفاده از ارتودنسی دارید.

-    اشخاصی که دچار بیماری عقب رفتگی یا تورم لثه هستند، برای این روش باید از پزشک خود مشاوره تخصصی بگیرند.

مزایای انجام لمینت دندان

مانند هر نوع خدمات پزشکی دیگری، لمینت دندان نیز مزایا و معایبی خواهد داشت. معایب لمینت در برابر مزایا آن، ناچیز به حساب می آیند. در واقع با انتخاب و مشاوره صحیح می توانید این ضرر ها را به صفر برسانید. در ادامه برخی از مزایا لمینت دندان را با هم بررسی خواهیم کرد:

·    اصلاح خط خنده؛ با داشتن دندان هایی مرتب، قرینه و سفید، لبخندی بی نقص و زیبا خواهید داشت.

·    اصلاح فرم دندان ها؛ با پر کردن فاصله بین دندان ها و اصلاح زوایا آن، دندان های شما کاملا یکدست خواهند شد.

·    مقاومت در برابر زرد شدن؛ با انتخاب متریال مناسب و با کیفیت، دندان های جدید شما به راحتی تغییر رنگ نخواهند داد.

·    داشتن دندان های سالم و طبیعی؛ یکی از بزرگترین مزیت های لمینت، حفظ فرم طبیعی دندان هاست.

·    سرعت در انجام کار؛ نه تنها در طول یک الی دو جلسه به دندان دلخواه خود می رسید بلکه دوره نقاهت بسیار کوتاهی هم دارد.

·    روکش محافظ دندان؛ با روکش شدن دندان هایتان، گویی برای آن ها یک لایه محافظ تهیه کرده اید. باعث محافظت از دندان هایی که قبلا پر یا عصب کشی کرده اید مثل دندان عقل، می شود.

دندان های عقل از پر دردسر ترین دندان ها هستند. لمینت می تواند آن ها را از گزند پوسیدگی حفظ کند و شما را از جراحی آن نجات دهد. اما بیشتر اوقات، تنها راه چاره، کشیدن است. در ادامه مطلب به توضیحاتی در مورد جراحی دندان عقل خواهیم پرداخت.

انجام جراحی دندان عقل برای درمان دندان های از دست رفته

دندان عقل، دندانی است که از همان بدو ورود به دهان، از دست رفته حساب می شود. در اغلب افراد، در فک و آرواره، فضا کافی برای دندان عقل وجود ندارد. همین موضوع باعث می شود دیگر دندان ها تحت فشار قرار گیرند بنابراین موجب پوسیدگی خواهد شد. در برخی افراد این دندان به جای رشد عمودی، افقی رشد می کند. گاهی نیز خود دندان عقل، عفونت می کند و تحت فشار درد می گیرد. پیشنهاد پزشکان معمولا جراحی و خارج کردن آن است.

پزشک پس از انجام بی حسی و شکاف لثه، با شکستن دندان، آن را از حفره فک خارج و سپس جای جراحی را پانسمان خواهد کرد. بروز عوارضی مثل درد، ورم و کبودی، خونریزی جزئی و گاهی تب تا 72 ساعت پس از جراحی طبیعی خواهد بود.

جراحی دندان عقل عمل دشواری نیست و هزینه جراحی دندان عقل بالا نیست، اما هرچه در انتخاب کلینیک خود دقت بیشتری کنید و از مهارت پزشک خود مطمئن باشید، عوارض و درد شما پس از جراحی کمتر خواهد بود.

 

منبع: drkondori.com