سئو تکنیکال

سئوی فنی مهمترین بخش سئو است چون تا زمانی که سئو تکنیکال بهینه نباشد. صفحات باید خزیده و ایندکس شوند تا بتوانند رتبه بندی بشوند. حتی اگر شما بهترین محتوای ممکن را هم نوشته باشید تا زمانی که این صفحات اصلا توسط گوگل ایندکس نشوند و در لیست نتایج قرار نگیرند، اساسا هرکاری دیگری از شما تلاش بی فایده خواهد بود. 

ما این راهنمای مقدماتی را نوشتیم تا به شما کمک کنیم برخی از اصول اولیه را درک کنید و زمان خود را برای به حداکثر رساندن تأثیر بهتر صرفه جویی کنید. 

آشنایی با مفهوم خزیده شدن (crawling)

در این بخش راجع به این م که موتورهای جستجو چگونه میتوانند محتوایی شما را بخزند صحبت میکنیم

خزیدن چگونه کار میکند؟

ربات های گوگل وارد صفحات سایت شما شده و از لینک های داخل صفحه برای ورود به دیگر صفحات سایت شما استفاده میکنند. این به خزنده ها این امکان را میدهد که انواع محتوا را در سطح وب پیدا کنند.

منابع URL

یک خزنده باید از جایی شروع کند. به طور کلی آنها لیستی از تمام URL هایی که از طریق پیوندهای موجود در صفحات پیدا می کنند ایجاد می کنند. یک سیستم ثانویه برای یافتن URL های بیشتر، نقشه های سایتی هستند که توسط کاربران یا سیستم های مختلفی که فهرستی از صفحات دارند ایجاد می شوند.

صف خزیدن

تمام URL هایی که نیاز به خزیدن یا خزیدن مجدد دارند اولویت بندی شده و به صف خزیدن اضافه می شوند. این اساسا یک لیست مرتب شده از URL هایی است که گوگل می خواهد بخزد.

خزنده

سیستمی است که محتوای صفحات را می گیرد.

سیستم های پردازش

این‌ها سیستم‌های مختلفی هستند که متعارف‌سازی را مدیریت می‌کنند و در عرض یک دقیقه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، صفحاتی را به رندرکننده ارسال می‌کنند که صفحه را مانند مرورگر بارگیری می‌کند، و صفحات را پردازش می‌کند تا URLهای بیشتری را برای خزیدن دریافت کند.

رندر

رندر صفحه ای را مانند مرورگر با فایل های جاوا اسکریپت و CSS بارگیری می کند. این کار به این دلیل انجام می شود که گوگل بتواند آنچه را که اکثر کاربران می بینند ببیند.

فهرست مطالب

اینها صفحات ذخیره شده ای هستند که گوگل به کاربران نشان می دهد.

کنترل های خزیدن

چند راه وجود دارد که میتوانید آن چیزی که در سایت شما خزیده میشود را کنترل کنید. 

Robots.txt

یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می گوید که کجا می توانند در سایت شما بروند و کجا نمی توانند بروند.

توجه داشته باشید فقط از یک صفحه استفاده کنید. کافی است مواردی را که نمیخواهید ربات ها آن ها را بخزند را مشخص کنید.

نرخ خزیدن

یک دستورالعمل تاخیر خزیدن وجود دارد که می توانید در robots.txt استفاده کنید که بسیاری از خزنده ها از آن پشتیبانی می کنند و به شما امکان می دهد تعداد دفعات خزیدن صفحات را تعیین کنید. متأسفانه، گوگل به این موضوع احترام نمی گذارد. برای Google، باید نرخ خزیدن را در کنسول جستجوی Google تغییر دهید.

محدودیت های دسترسی

اگر می خواهید صفحه برای برخی از کاربران قابل دسترسی باشد، اما موتورهای جستجو در دسترس نباشند، احتمالاً آنچه می خواهید یکی از این سه گزینه است:

  • 1. نوعی سیستم ورود.
  • 2. احراز هویت HTTP (جایی که برای دسترسی به رمز عبور نیاز است)؛
  • فهرست سفید IP (که فقط به آدرس های IP خاصی اجازه دسترسی به صفحات را می دهد)

این نوع راه‌اندازی برای مواردی مانند شبکه‌های داخلی، محتوای مخصوص اعضا، یا برای آزمایش یا سایت‌های کدنویسی شده بهترین است. این اجازه می دهد تا گروهی از کاربران به صفحه دسترسی داشته باشند، اما موتورهای جستجو نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند و صفحات را فهرست نمی کنند.

نحوه مشاهده فعالیت خزیدن

مخصوصاً برای Google، ساده‌ترین راه برای دیدن آنچه که در حال خزیدن هستند، گزارش آمار خزیدن سرچ کنسول است که اطلاعات بیشتری در مورد نحوه خزیدن وب‌سایت شما به شما می‌دهد.

اگر می خواهید تمام فعالیت های خزیدن را در وب سایت خود مشاهده کنید، باید به گزارش های سرور خود دسترسی داشته باشید و احتمالاً از ابزاری برای تجزیه و تحلیل بهتر داده ها استفاده کنید. این می تواند نسبتاً پیشرفته شود، اما اگر هاست شما دارای یک کنترل پنل مانند cPanel است، باید به گزارش های خام و برخی از جمع آوری کننده ها مانند Awstats و Webalizer دسترسی داشته باشید.

تنظیمات خزیدن

هر وب‌سایت بودجه خزیدن متفاوتی دارد، که ترکیبی از این است که Google چقدر می‌خواهد یک سایت را بخزد و چقدر خزیدن سایت شما اجازه می‌دهد. صفحات پرطرفدارتر و صفحاتی که اغلب تغییر می کنند، بیشتر خزیده می شوند و صفحاتی که به نظر محبوب نیستند یا پیوند خوبی ندارند، کمتر خزیده می شوند.

اگر خزنده‌ها هنگام خزیدن وب‌سایت شما نشانه‌هایی از ضعف ببینند، معمولاً تا زمانی که شرایط بهبود پیدا کند، خزیدن را کاهش می‌دهند یا حتی آن را متوقف می‌کنند.

 

پس از خزیدن صفحات، آنها رندر شده و به فهرست ارسال می شوند. ایندکس فهرست اصلی صفحاتی است که می‌توان برای جست‌وجو بازگرداند. 

 

درک ایندکس شدن

ایندکس شدن یکی از مهمترین مقوله های سئو فنی محسوب میشود و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت یک سایت دارد. در حقیقت صفحه ای که ایندکس نشود قطعا موفق هم نخواهد بود.

دستورالعمل ربات ها

متا تگ روبات یک قطعه HTML است که به موتورهای جستجو می گوید که چگونه یک صفحه خاص را بخزند یا فهرست کنند. در بخش <head> یک صفحه وب قرار می گیرد و به شکل زیر است:

<meta name="robots" content="noindex" />

متعارف سازی

وقتی چندین نسخه از یک صفحه وجود داشته باشد، گوگل یکی را برای ذخیره در فهرست آنها انتخاب می کند. این فرآیند متعارف سازی نامیده می شود و URL انتخاب شده به عنوان متعارف همان چیزی است که گوگل در نتایج جستجو نشان می دهد. سیگنال های مختلفی وجود دارد که آنها برای انتخاب URL متعارف استفاده می کنند از جمله:

  • تگ های متعارف
  • صفحات تکراری
  • لینک های داخلی
  • تغییر مسیرها
  • آدرس های نقشه سایت

 

ساده ترین راه برای اینکه ببینید گوگل چگونه یک صفحه را ایندکس کرده است، استفاده از ابزار بررسی URL در سرچ کنسول گوگل است. URL متعارف انتخاب شده توسط Google را به شما نشان می دهد.

 

یکی از سخت ترین چیزها برای سئوکاران اولویت بندی است. روش‌های بسیاری وجود دارد، اما برخی تغییرات بیشتر از سایرین بر رتبه‌ بندی و ترافیک شما تأثیر می‌گذارند. در اینجا برخی از نکاتی است که توصیه می کنم اولویت بندی کنید.

ایندکس شدن را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که صفحاتی که می خواهید افراد پیدا کنند می توانند در گوگل ایندکس شوند. دو فصل قبل همه در مورد خزیدن و نمایه سازی بود. حتما به یاد دارید.

بازیابی لینک های از دست رفته

وب سایت ها تمایل دارند URL های خود را در طول سال ها تغییر دهند. در بسیاری از موارد، این URL های قدیمی دارای لینک هایی از سایر وب سایت ها هستند. اگر به صفحات فعلی هدایت نشدند، آن پیوندها از بین می روند و دیگر برای صفحات شما به حساب نمی آیند. برای انجام این تغییر مسیرها دیر نیست و می توانید به سرعت هر مقدار از دست رفته را پس بگیرید. به این به عنوان سریع ترین لینک سازی که تا به حال انجام داده اید فکر کنید.

لینک سازی های داخلی اضافه کنید

پیوندهای داخلی پیوندهایی از یک صفحه در سایت شما به صفحه دیگر در سایت شما هستند. آنها به یافتن صفحات شما کمک می کنند و همچنین به رتبه بهتر صفحات کمک می کنند.

نشانه گزاری اسکیما را اضافه کنید

نشانه گذاری اسکیما کدی است که به موتورهای جستجو کمک می کند محتوای شما را بهتر درک کنند و ویژگی های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند به وب سایت شما کمک کند تا در نتایج جستجو از بقیه متمایز شود. گوگل یک گالری جستجو دارد که ویژگی های مختلف جستجو و طرح مورد نیاز برای واجد شرایط بودن سایت شما را نشان می دهد.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید تا آموزشی دیگر خدانگهدار